«Han skal være stor og kalles Den høyestes Sønn, og Herren Gud skal gi ham hans far Davids trone. Han skal være konge over Jakobs hus til evig tid; det skal ikke være ende på hans kongedømme.» (Lukas 1:32-33)
Vel, nå har jeg sagt det – og det var egentlig ikke det jeg
skulle skrive om. Jeg tenkte nemlig på en annen sang – eller rettere sagt:
Mange andre sanger. Hvorfor har så mange julesanger med ordet hosianna? La
meg ta noen eksempler:
Hosianna, Davids
son (Abbé Vogler, 1795)
Ding dong, merrily
on high (George Ratcliffe Woodward, 1924)
Hosana
anthem (Christian Gregor of Herrnhut, 1700-tallet)
Du kan sikkert flere slike sanger der julen og uttrykket hosianna henger sammen. Når jeg har nevnt dette for venner, har noen spurt om det ikke
var dette englene sang for hyrdene utenfor Betlehem, men det stemmer ikke, for
englene sa (ikke sang):
«Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden blant mennesker Gud har glede i!» (Lukas 2:14)
Så, hvor kommer hosianna
fra, og hvordan havnet det i så mange julesanger?
Jesus kommer til Jerusalem
Ca. 33 år etter sin fødsel og en snau uke før sin død, kom
Jesus til Jerusalem for å delta i påske-feiringen. Evangelistene forteller oss
at han kom ridende på et esel, begynte folket å rope:
«Hosianna, Davids sønn! Velsignet er han som kommer i Herrens navn! Hosianna i det høyeste!» (Matteus 21:8-9)
Dette er et sitat fra Salme 118, en av de Salmene som man
leste i påsken, så det var ikke rart at det var «top of mind», og dette var en
naturlig måte for disiplene og folket i Jerusalem å velkomne den som de mente
var Israels håp om redning. For det er dette hosianna betyr. Det er en
interjeksjon der hosia betyr «frelse» og na er et forsterkende ord, slik at
det kan oversettes «Frels oss!» eller «Frels, vi ber!» Det var altså en bønn
til den man mente kunne frelse.
På Jesu tid hadde hosianna blitt et liturgisk begrep som ble
brukt i lovprisning av Gud (sammenlignbart med vårt Halleluja). Men i grunn
handler det om en anerkjennelse av at Gud er den som kan redde. Jesu navn betyr
også «Jahves frelse», og alle de fire bibelske evangelistene ønsker å forklare
hvordan Jesus er Israel og verdens frelser.
Vi skal komme tilbake til denne teksten, men vi må først si
noe om hvordan hosianna havnet i så mange julesanger.
Advent og kirkeårets tekster
Jeg er ikke en kirkens mann, og har aldri skjønt meg på det
der med å ha en gitt tekst som man skal preke over hver søndag. Men i de fleste
kirker – fremfor alt katolske, ortodokse og lutherske – er det sånn. Hver
søndag har et navn (som «Treenighetssøndag» eller «Palmesøndag») og da skal man
lese tre tekster. Kirkeåret begynner med advent, som er fire søndager før
juledagen, og advent betyr «ankomst», og betyr at man i fire uker forbereder
seg for julen, da Frelseren ankom jorden.
Advent handler altså om å forberede seg for Jesu ankomst, og
den første søndagen i advent leser man Salme 24 om kongen som kommer,
Romerbrevet 13 om å våkne opp fordi natten snart er slutt, og Matteus 21 om da
Jesus kom til Jerusalem på det som nå kalles palmesøndagen.
Jeg har ikke klart å finne ut når man begynte å lese akkurat
disse tekstene på 1. advent, men vi vet at advent ble feiret allerede på
400-tallet e.Kr. (da som en fasteperiode før feiringen av Jesu fødsel), og en artikkel
som jeg har lest mente at tradisjonen med å lese Matteus 21 denne datoen i
hvert fall kommer fra middelalderen.
Så da Abbé Vogler på 1700-tallet skrev «Hosianna, Davids
sønn» så var det ikke en julesang, men en advent-sang som skulle synges den 1.
søndagen i advent. Mysteriet løst. Jeg kan sove rolig i romjula.
Men.
Jeg er som sagt ikke en stor tilhenger av kirkeårets tekster
eller den kirkelige liturgien. For med som er vokst opp i en sola scriptura-tradisjon,
så er det mye mer interessant hvilke eventuelle koblinger som finnes i Bibelen mellom
Jesu fødsel og hans inntog i Jerusalem.
Fra Betlehem til Jerusalem
La oss se litt på teksten, og da særlig på hyrdenes møte med
englene i Lukas 2, og disiplenes lovsang til Jesus i Lukas 19 (selv om ordet hosianna
ikke nevnes der – men det er faktisk ikke relevant).
Det var noen hyrder som voktet sin flokk i nærheten av
Betlehem den natten da Jesus ble født, og de opplevde da at en Herrens engel
sto foran dem, og de så Herrens herlighet lyse. Engelen sa at de ikke skulle
frykte, og at han hadde en stor glede å forkynne for dem, som gjaldt hele
folket. Gleden var en frelser som var født i Davids by – Messias, Herren.
Da engelen hadde gitt dem informasjon om hvor de skulle
finne frelseren, så ble himmelen fylt av en hærskare som lovpriste Gud og sa: «Ære
være Gud i det høyeste, og fred på jorden blant mennesker Gud har glede i».
Dette er teksten i Lukas 2:8-14 gjenfortalt. Vi kan si at
det er en forkynnelse fra himmelen om noe som akkurat har skjedd, men som så å
si intet menneske har forstått. Det måtte himmelsk åpenbaring til for at noen i
det hele tatt skulle få med seg de astronomiske dimensjonene av et under som
skjedde noen stenkast fra der hyrdene var. Det var ingen kongelige herolder
eller oppvakte rabbiner som hilste Jesus velkommen til jorden – men det var en
himmelsk hærskare som sparket liv i noen gjetere.
Man kan si at det var en himmelsk revolusjon som brøt inn på
jorden, uten at jorden la merke til den.
Om vi så ser på Jesu inntog i Jerusalem, 33 år senere, men
bare 10 km bort, så ser vi Jesus komme ridende mot byen på et esel. Han har i
tre års tid vandret omkring i Israel, og forkynt evangeliet – det glade
budskapet. Gledens budskap er i grunn det samme som englene ropte ut da de forkynte
«en stor glede», nemlig at Guds rike har brutt in på jorden med kraft gjennom
at Gud ble inkarnert i et menneske.
Teksten i Lukas 19 sier at da Jesus kom ridende, så ble hans
disipler så opprømt av glede at de begynte å prise Gud for alle Jesu
kraftgjerninger som de hadde sett. Det er da de siterer Salme 118, som handler
om kongen som kommer i Herrens navn, og de sier: «Fred i himmelen og ære i det
høye».
Ser du at det er samme ord som brukes i kapittel 2 og 19? Glede,
fred og en kommende frelser. Forskjellen er at det som en gang ble proklamert
av en engel fra himmelen nå ropes ut av de 12 disiplene. Og den himmelske
hærskaren er byttet ut med Jerusalems innbyggere, som svarer med sitt «Hosianna
i det høye! Hosianna Davids sønn!»
Det som var en himmelsk proklamasjon, er blitt en erfaring i
menneskers hjerter. Jesus er den som drar himmelen ned på jorden. Fortsatt er
det mange som ikke forstår hvem Jesus er og hvorfor han har kommet – og fremfor
alt har de styrende maktene i Jerusalem vanskelig for å akseptere budskapet til
profeten fra Galilea. Derfor kommer ikke den freden som disiplene hadde priset
Gud for ned på jorden. I stedet roper Jesus ut følgende når han gråtende ser ut
over Jerusalem fra Oljeberget topp:
«Hadde du bare på denne dagen forstått, du også, hva som tjener til fred! Men nå er det skjult for øynene dine. Det skal komme dager over deg da fiendene dine kaster en voll opp omkring deg, omringer deg og trenger inn på deg fra alle kanter. De skal slå deg og barna dine til jorden, og det skal ikke bli stein tilbake på stein i deg, fordi du ikke forsto at tiden var kommet da Herren gjestet deg.» (Lukas 19:42-44)
Herren var på besøk, men man skjønte det ikke – og derfor
kom ikke freden over byen. Det var Jesu sorg. I stedet valgte man å dømme og
korsfeste fredsfyrsten – Israels håp og frelse.
Der kunne historien ha sluttet, med et knust håp om fred og
glede. Desillusjonerte disipler, en Messias-pretendent som ville bli glemt
omtrent like raskt som hans kropp råtnet i sin grav. Men det er ikke
evangelistenes historie. Det som gjør at Lukas og hans evangelist-venner i det
hele tatt vil fortelle sin historie, er at englenes budskap var sant – bare ikke
så som vi hadde trodd. Freden kom, og gleden likeså – på den første dagen i
uken, da solen var på vei opp og noen kvinner var på vei til Jesu grav, det var
da gleden og freden brøt inn i historien, ikke bare som en herlig proklamasjon
fra himmelen, men som en virkelig erfaring i menneskers liv. I Lukas fortelling
så er Jesu første ord etter sin oppstandelse følgende: «Fred være med dere!» (Lukas
24:36), noe som umiddelbart gjør disiplene helt til seg av glede (Lukas 24:41).
Freden og gleden består i at det englene sa var sant. Det er
født en frelser i Davids by. Derfor kan vi rope hosianna til en som
hører oss, den oppstandne frelseren og herren. Det er både julens og påskens
budskap – budskapet om han som kom for å frelse. Og han som kom en gang for å dø
for våre synder, han skal komme en andre gang for å gi en endelig frelse for
dem som venter ham. Vi lever i advent, vi venter på Jesu gjenkomst. La oss rope
vårt hosianna til han som var, er, og blir til evig tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar