Serie: Skal vi lese? 1. Korinterbrevet 14
Innledning
Første Korinterbrevet er delvis skrevet som et svar på et
brev som er tapt. Derfor kan det til tider være vanskelig å avgjøre til hvilken
konkret situasjon apostelen Paulus skriver. Det er ikke minst tilfelle i
kapittel 14. Det som er tydelig er at man har et problem i menighetssamlingene,
der det råder uorden. Det virker som at mange taler i tunger, man taler i munn
på hverandre, og menigheten har sluttet å vokse, til tross for at møtene virker
så fylt av Ånden. La oss lese, vers for vers. Jeg bruker Bibelselskapets
oversettelse fra 2011.
Teksten
Vers 1: Jag etter kjærligheten, søk åndsgavene med iver,
særlig det å tale profetisk.
Å jage etter kjærligheten knytter an til kapittel 13, der det
er beskrevet hvordan all åndelighet og kraft ikke betyr noe uten kjærlighet.
Derfor må vi, før alt annet, jage etter kjærligheten.
Når Paulus har satt kjærligheten først, så kommer gavene fra
Ånden på riktig sted – og han oppfordrer til iver etter disse også. Disse to
tingene skal kjennetegne en Jesu disippel: Han eller hun jakter etter
kjærligheten og søker Åndens gaver med iver. Er det noe som mangler hos meg?
Vers 2: For den som taler i tunger, taler ikke for
mennesker, men for Gud. Ingen kan forstå ham, for han taler hemmeligheter ved
Ånden.
Som oppdratt i Maranata i Stockholm vet jeg hva tungetale
er. Jeg ble selv døpt i Ånden da jeg var ti år, og tungetale i betydningen en
for mennesker uforståelig bønn, var en helt naturlig del av min oppvekst.
Senere har jeg forstått at noen kristne mener at gaven å
tale i tunger (eller tale andre språk) ikke er aktuell for troende i dag, men
var ment som et tegn for jødene i kristendommens begynnelse. Mange mener også
at den tungetale jeg har opplevd gjennom årene ikke er det som Paulus taler om
her. De mener i stedet at dette var en gave der man talte vanlige språk som
eksisterer på jorden, men med Åndens hjelp – slik som det er beskrevet i
Apostlenes Gjerninger kapittel 2. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke
tror at det er tilfelle, og det første er det som står i dette verset. Den som
taler i tunger «taler ikke for mennesker, men for Gud», altså er det en
tale til Gud – det er ikke i første hånd ment for å formidle et budskap til
mennesker, men å være en kommunikasjon med Gud. Det andre han sier er at «ingen
kan forstå ham, for han taler hemmeligheter ved Ånden». Det sier meg at
talen ikke var på et språk som kan forståes uten Åndens hjelp. Om det var
gresk, latin eller noe annet språk som ble talt av andre, så ville i hvert fall
noen kunne forstå.
Vers 3: Men den som taler profetisk, taler for
menneskene, til oppbyggelse, formaning og trøst.
Vi forbinder nok profeti fremfor alt med et utsagn om
fremtiden. Men Paulus sier at en profet taler til oppbyggelse, formaning og
trøst.
I min egen menighets-kultur har det forekommet profetiske
uttalelser – og jeg har selv opplevd å få et budskap som jeg har formidlet til en
person i menigheten – ofte innledet med orden «Så sier Herren», etterfulgt av
en tiltale i 1. person singular, som om Gud selv taler. Jeg har ingen grunn til
å tvile på at dette er en måte som Ånden taler på gjennom sine profeter – men gaven
å tale profetisk er mye større enn som så. Jeg tror at en som legger ut Skriften
har en profetisk tjeneste. Profeti er ikke i første hånd ekstase og mekanisk
videreformidling av en tiltale, men å ved Ånden tale om det Gud ønsker å
formidle til menigheten.
Vers 4-5: Den som taler i tunger, oppbygger seg selv, men
den som taler profetisk, bygger opp menigheten. Jeg skulle ønske at dere alle
talte i tunger, men enda mer at dere talte profetisk. For den som taler
profetisk, er større enn den som taler i tunger, hvis han da ikke tyder det han
sier, så menigheten kan bli bygd opp.
Tungetale er ifølge dette verset først og fremst til for den
som taler selv. Hvordan kan den være det, dersom det er tale om et jordisk språk
som taleren selv ikke forstår? Det virker snarere som at det skjer noe i den
Ånde-inspirerte bønnen som er oppbyggende for den som taler. Kan det være en
parallell til det Paulus sier i Romerbrevet 8? «På samme måte kommer også Ånden
oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett,
men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord.» (Romerbrevet 8:26)
Jeg begynte å tale i tunger da jeg var 10 år. Jeg er sikker
på at det har hjulpet meg mer enn jeg selv forstår, men særlig i to kriser i
livet har jeg opplevd at tungetale har vært eneste måten for meg å uttrykke for
Gud det som var på mitt hjerte.
Om vi ser bort fra detaljene, så er Paulus store poeng at
tungetale ikke er den viktigste gaven – men at profeti står over tungetale,
fordi den bygger opp menigheten. Dette er en påstand som kommer tilbake mange
ganger i teksten, og jeg tror at man kan sette dette som rubrikk for hele
kapittelet: «Se til at deres samlinger er til oppbyggelse for de som samles». Uansett
hva man har for syn på tungetale, profeti og uttydning – så er dette Paulus
undervisning. Våre samlinger betyr ingenting hvis de ikke er til oppbyggelse.
En påstand til ettertanke.
Vers 6: Sett nå, søsken, at jeg kommer til dere og taler
i tunger. Hvilken nytte har dere av det, hvis jeg ikke samtidig gir dere
åpenbaring, kunnskap, profeti eller lære?
Paulus måte å ta eksempel på er interessant. Han drar ut
menighetens beteende til sin spiss. Hva skjer hvis vi slutter å tale forståelig
til hverandre? Er det Åndens verk? Kanskje var det argumentet: «Vi må bli mer fylt
av Ånden! Tale mer i tunger! Slipp kontrollen, og la Ånden ta over!» Men Paulus
sier at veien fremover ikke går gjennom å bli uforståelige marionetter, men
gjennom å søke å formidle det som bygger opp. Åpenbaring, kunnskap, profeti og
lære.
Vers 7 til 9: På samme måte er det med livløse
instrumenter som fløyte eller harpe. Hvis det ikke er forskjell på tonene
deres, hvordan kan en da oppfatte hva som blir spilt? Og gir trompeten et
utydelig signal, hvem gjør seg da klar til kamp? Slik er det også med dere:
Bruker dere ikke tungen til å tale tydelig, hvordan kan en da oppfatte hva som
blir sagt? Da snakker dere bare ut i luften!
Her tror jeg at det er viktig å ikke dra Paulus’ bilde for
langt. Det han taler om er altså at tydelighet i budskap leder til oppbyggelse
av menigheten. Akkurat som et musikkstykke blir uforståelig om det ikke finnes
distinkte toner, eller et utydelig trumpet-signal skaper forvirrede soldater –
så blir menigheten uten tilvekst om det ikke finnes en undervisning som man kan
dra nytte av.
Vers 10 til 12: Ingen vet hvor mange språk det finnes i
verden, og alle språk har sin mening. Men dersom jeg ikke kan språket, blir jeg
en fremmed for den som snakker det, og han blir en fremmed for meg. Slik er det
også med dere. Når dere nå legger så stor vekt på åndsgavene, så søk å bli rike
på gaver som bygger opp menigheten!
Paulus poengterer det igjen, og vi bør gjøre det også:
Åndens gaver skal bygge opp menigheten. Det er Åndens mål. Spør deg selv om det
er ditt mål …
Vers 13: Derfor må den som taler i tunger, også be om å
kunne tyde det.
Nok et tegn på at tungetale ikke er et jordisk språk – det kreves
et bønnesvar fra Gud for å kunne tyde det som sies. Men det er ikke det som er
Paulus poeng – han underviser egentlig ikke om hvordan tungetale fungerer – men
han ønsker å forklare for oss at Ånden vil bygge opp menigheten, og alt som
ikke gjør det, er feilrettet.
Vers 14: For hvis jeg ber og taler i tunger, er det ånden
min som ber, men forstanden har ingen nytte av det.
Nok et hint om hva tungetale er. Det er ånden (eller Ånden)
som ber, uten at forstanden er inne og bearbeider det som sies – på godt og
ondt.
Vers 15: Hva skal jeg så gjøre? Jo, jeg skal be med
ånden, men også med forstanden; jeg skal lovsynge med ånden, men også med
forstanden.
Vi vil nok gjerne at Bibelen skal gi oss enkle «ja eller nei»-svar
på alt. Det er slitsomt når det oppfordres til balanse. Ånd og forstand skal
samarbeide for det ene store: Å tilbe og lovsynge Gud.
Vers 16 og 17: Hvis du holder takkebønn i din ånd,
hvordan kan da den som ikke er fortrolig med dette, si «amen» til din bønn? Han
skjønner jo ikke hva du sier. Du holder nok en god takkebønn, men ingen andre
blir oppbygd av det.
Enda et hint om hva tungetale er. Det er takkebønn i Ånden.
Og så får vi lære oss noe om hva bønn i fellesskapet skal være: Det skal være
noe som alle kan høre, forstå og si sitt «amen» til.
Vers 18: Jeg takker Gud for at jeg taler mer i tunger enn
noen av dere.
Når var det da Paulus talte i tunger? Hvis han var så
usikker på nytten av å be når de kom sammen, så vil jeg tro at tungetale var
noe han drev med da han gikk på sine reiser, jobbet med sine telt eller ellers
var i sin ensomhet. Et beteende til etterfølgelse.
Vers 19: Men når menigheten er samlet, vil jeg heller si
fem ord med forstanden så jeg også kan lære andre noe, enn tale tusenvis av ord
i tunger.
Det er så utrolig mye viktigere å være fokusert på å
oppbygge andre når vi kommer sammen, at vi kan la fokuset på oss selv ligge for
et øyeblikk. Fem forstandige ord. Det blir en bra preken det.
Vers 20: Mine søsken, vær ikke uforstandige som barn! Vær
små i ondskap, men fullvoksne i forstand.
En kristen lar sin forstand utvikles, men lar sin ondskap
stoppe i veksten. Hvem som vokser og hvem som blir underernært – det er
avhengig av hvem vi gir føde …
Vers 21: Det står skrevet i loven: På andre språk og med
fremmede tungemål skal jeg tale til dette folket, men enda vil de ikke høre på
meg, sier Herren.
Dette er et sitat fra Jesaja 28:11-12. Tanken er at Gud vil
formidle sitt evangelium for sitt folk, og at han skal gjøre det gjennom folk
med «fremmede tungemål». Det var så opp ned å tenke seg at Gud skulle åpenbare
seg for og tale gjennom hedninger, at noe slikt ville blitt forkastet.
Vers 22: Derfor er tungetalen et tegn, ikke for de
troende, men for dem som ikke tror. Og den profetiske tale er ikke for dem som
ikke tror, men for de troende.
Tungetalen var altså et tegn for jødene som ikke trodde. Men
for de som hadde tatt imot evangelium var profetisk tale et middel til oppbyggelse.
Vers 23: Om nå hele menigheten kommer og er samlet og
alle taler i tunger, og utenforstående eller ikke-troende kommer inn, vil de
ikke da si at dere er gått fra forstanden?
Det er nok av mennesker som mener at evangelium er en dårskap.
Men vi er ikke kalt å gjøre det ekstra vanskelig for mennesker å ta imot
budskapet, gjennom at vi gjør det unødvendig vanskelig å forstå. Tanken er at de
som er uforstående eller ikke-troende skal møte et klart og forståelig budskap
i menighetens samling, som også neste vers sier.
Vers 24-25 Men hvis alle taler profetisk når en av disse
kommer inn, da vil han kjenne seg avslørt og dømt av alle; hans innerste tanker
kommer for dagen. Han vil kaste seg ned med ansiktet mot jorden, tilbe Gud og
bekjenne: Gud er sannelig blant dere!
Dette er målet – at mennesker skal tilbe Gud og se at Gud er
til stede i sin menighet. Det skjer gjennom at Ånden virker i mennesker, og at
de taler et klart og forståelig budskap. Ånden avslører og åpenbarer menneskers
tanker, men ikke for å skjemme ut noen, men for å kalle dem til tilbedelse. Det
er samlingens mål.
Vers 26: Hva mener jeg da, søsken? Jo, når dere kommer
sammen, har én en salme, en annen et ord til lærdom, én har en åpenbaring, én
har tungetale, en annen har tydningen. Men la alt tjene til å bygge opp.
Paulus blir enn mer praktisk i disse versene. Han taler inn
i en spesifikk situasjon og til en spesifikk menighet. Men hans hovedpoeng er
ikke til å ta miste på: Alt som skjer i menigheten skal tjene til oppbyggelse.
Og dette skjer tydeligvis best gjennom mangfold. Alle deltar, og de gjør det på
forskjellige måter.
Vers 27 til 31: Taler noen i tunger, skal det ikke være
mer enn to eller i høyden tre hver gang. De skal tale én om gangen, og det skal
være én som tyder. Hvis det ikke er noen til å tyde, skal den som taler i
tunger, tie når menigheten er samlet. La ham tale for seg selv og for Gud. La
to eller tre tale profetisk, og la de andre prøve det de sier. Men hvis en
annen får en åpenbaring mens han sitter der, skal den første tie. For dere kan
alle tale profetisk, men én om gangen, slik at alle kan lære og alle bli
oppmuntret.
Det er veldig vanskelig å skulle skape en universell liturgi
av det Paulus tegner her, og jeg tror heller ikke at det er hans ønske. Han
taler til menigheten i Korint og gir dem praktiske anvisninger på hvordan de
kan ordne sine møter slik at de oppnår det som er målet: «at alle kan lære
og alle bli oppmuntret». Han tegner et bilde av gjensidig respekt for de
som har noe å formidle, å sette andre før seg selv, og at alle skal ha
oppbyggelsen som mål, ikke egen prestisje.
Vers 32 og 33a: Enhver profet har herredømme over sin
profetånd, for Gud vil ikke uorden, men fred.
Dette er noe som mange karismatiske kristne bør tenke på.
Det finnes ingen ukontrollert ekstase i Åndens verk. Om du vil være stille,
fordi det ikke passer å snakke akkurat nå – så går det helt fint. Gud er ikke
kaoset og uordens Gud.
Vers 33b til 35: Som i alle de helliges menigheter skal
kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal
underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem
spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten.
Uansett hvor man står i spørsmålet om kvinnelige pastorer og
eldste, eller kvinnelige lærere i menigheten – så synes jeg likevel at én ting
er klar: Disse versene handler ikke om at kvinner ikke skal undervise,
profetere eller ellers tale i menigheten. Hvordan kan jeg si det? Vel, for det
første er det ikke første gangen i teksten som «tie» brukes. Vers 28 sier at
tungetalere skal tie når det ikke er uttydere til stede. Vers 30 sier at den
som profeterer skal tie hvis noen får en åpenbaring. Det virker altså handle om
å holde orden i menigheten gjennom å kontrollere sine impulser. Vers 34 sier at
det som kvinnene i Korint forstyrret samlingen med, var spørsmål. Mye taler for
at det handlet om kvinner med lav eller ingen utdannelse, som hadde mange
spørsmål angående det som ble sagt, og forstyrret møtet med sine spørsmål.
Det står ikke at kvinner ikke skulle profetere, undervise,
tale i tunger eller lignende. Det står at de ikke skal tale, og at hvis de vil spørre
om noe, så kan de spørre sine hjem – etter samlingen.
Vi har en annen kulturell situasjon for kvinner i dag. Det
er ikke samme skille i utdanningsnivå eller sosial status, og det er viktig å
ta med den kulturelle konteksten for å forstå hva som er Paulus mål med
teksten. Det handler ikke om å begrense hvem som får undervise, men å begrense
uorden i samlingene.
Vers 36-38: Var det kanskje fra dere Guds ord gikk ut? Er
det bare til dere ordet er kommet? Hvis noen mener seg å være profet eller ha
åndsgaver, så skal han vite at det jeg skriver, er et Herrens bud. Den som ikke
godtar dette, blir selv ikke godtatt.
Paulus bruker sin autoritet og kunnskap fra andre
menigheters praksis for å rettlede menigheten i Korint. De er et legeme, og det
er klokt av Korinterne å lære seg av andre.
Vers 39 og 40: Derfor, mine søsken: Vær ivrige etter å
tale profetisk, og hindre ikke tungetale. Men la alt gå sømmelig og ordentlig
for seg!
Paulus slutter som han begynte – med en oppfordring om å være
ivrig. Men med et viktig tillegg: Sømmelighet og orden. Det er det dette
kapittelet har lært oss, å bruke de gaver vi har fått av Ånden med sømmelighet
og orden, slik at menigheten blir oppbygget og ikke-troende begynner å tilbe
Gud. Det er en bønn så viktig som noen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar