Skal vi lese? 1. Korinterbrevet 15:20-58
Ingenting er så ille at det ikke er godt for noe. Vi skal kanskje være glade at noen i Korint hadde fått for seg å nekte for at det finnes noen oppstandelse, for ellers hadde vi kanskje ikke fått dette fantastiske kapittelet.
Det er et langt kapittel, og denne teksten handler om den siste delen av kapittelet.
Vers 20: Men nå er jo Kristus stått opp fra de døde, som førstegrøden av dem som er sovnet inn.
Etter en mengde «hvis», så kommer nå et «men». Siden vi har
gode bevis gjennom de troverdige vitnene til Jesu oppstandelse, så trenger vi
ikke å tvile på Jesu oppstandelse. Og hvis han er oppstanden, så finnes det
virkelig en oppstandelse. Paulus kaller Jesus for «førstegrøden». I følge 3.
Mosebok 23:10-11 så skulle Israels folk bære fram et offer av førstegrøden på
den første dagen etter sabbaten i påsken – det vill si samme dag som Jesus oppsto
fra de døde. Antagelig er det derifra Paulus har tanken å kalle Jesus for «førstegrøden».
Førstegrøden var den delen av høsten som man ga til Gud, og den ga løfte om at
det skulle komme en annen høst, akkurat som Jesu oppstandelse gir løfte om en
kommende oppstandelse.
Vers 21-22: Fordi døden kom ved et menneske, er også de
dødes oppstandelse kommet ved et menneske. For slik alle dør på grunn av Adam,
skal alle få liv ved Kristus.
Adam var en representant for menneskeheten i Edens hage, og
hans valg fikk konsekvenser for hele menneskeheten. Han står som modell og mønster
for alle mennesker. Og på samme måte som døden kom gjennom Adam, så har livet
kommet ved Jesus.
Vers 23-24: Men hver i sin tur: Kristus er førstegrøden.
Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til. Så kommer
slutten, når han overgir sin kongsmakt til Gud, sin Far, etter at han har
tilintetgjort alle makter, myndigheter og krefter.
Paulus sier att dette er «slutten», altså målet. Det greske
ordet er telos, som handler om at ting når sin fullbyrdelse. Paulus sier
at målet med alle ting er at Gud skal få all «kongsmakt», og at veien til dette
målet er at Kristus står som seierherre over alle makter, myndigheter og krefter
– det vil si alle åndsmakter som styrer menneskeheten mot ondskap.
Rekkefølgen er altså: Jesu død – oppstandelse –
oppstandelsen til de som hører Kristus til – tilintetgjørelsen av alle makter –
overrekkelsen av kongsmakten til Faderen.
Vers 25-26: For han skal være konge helt til Gud har lagt
alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er
døden.
Gudsrikets store fiende er døden, ødeleggeren helt siden
fallet i Edens hage. Paulus’ argument er at i Kristus blir Adams fall
gjenopprettet. Adam skulle regjere over jorden og overgi seg helt til Gud – men
det skjedde ikke. Dette kommer tydeligere frem i kommende vers.
Vers 27: For alt la han under hans føtter. Når det står alt,
er det klart at Gud er unntatt. Det er jo Gud som legger alt under ham.
«Alt la han under hans føtter» er et sitat fra Salme 8 – og det
er viktig. I Salme 8 tales det om mennesket som Gud har skapt, og det sies at
selv om han er gjort mindre enn englene, så har Gud kronet ham med makt og ære,
og at alle ting er underlagt ham. Men det virker som at Paulus bruker dette om
Jesus? Handler det ikke om mennesker, og fremfor alt Adam? Nok en gang virker
det tydelig at Jesus er en ny Adam, et nytt menneske – som blir det menneske
som Adam var tenkt å være.
Vers 28: Men når alt er underlagt ham, skal også Sønnen
selv underordne seg Gud, som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i
alle.
Det endelige målet er at Gud skal være alt i alle. Dette er
for stort for å forske i her og nå – men Westminister Confession uttrykker det
slik: «Menneskets store mål er å ære Gud og glede seg i ham i all evighet.» (min
oversettelse).
Vers 29: Hvorfor lar noen seg døpe for de døde? Hvis de
døde ikke står opp, hvorfor lar de seg da døpe for dem?
Akk, kunne jeg fortelle deg hva Paulus mener med dette
verset. Altså – hans poeng er klart, men hva mener han med at noen lar seg døpe
for de døde? Før du sier at «det er jo helt åpenbart!» så betenk at det ifølge
bibelforsker-forskere finnes et sted mellom 40 og 200 fortolkninger av dette
verset. Men det finnes to hovedteorier: 1. Det handler om at noen lot seg døpe
for troende som ennå ikke var døpt før de døde. 2. Det handler om at noen ble
frelst og døpt for å få møte sine kjære i evigheten.
Det skal sies at Paulus sier at det er «noen» som gjør
dette, og at han hverken rekommanderer eller fordømmer handlingen. Men han sier
at det blir meningsløst å gjøre det, dersom de døde ikke oppstår – og det er
hans poeng.
Vers 30-32a: Og hvorfor utsetter vi oss da for fare hver time
på dagen? Ja, mine søsken, jeg dør hver dag, det er like sant som at jeg er
stolt av dere i Kristus Jesus. Var det bare med et rent menneskelig håp jeg
kjempet mot ville dyr i Efesos, hva godt hadde det tjent til for meg?
Paulus hadde ofret seg selv på alle mulige måter for
menigheten. Han hadde muligheten å leve et bedagelig liv – men han kjempet for
noe som var større enn alt, nemlig å nå frem til oppstandelsen og å få se Gud bli
alt i alle. Dette er selvsagt ikke et bevis for at oppstandelsen er sann – men et
bevis for at Paulus trodde det helt og fullt – og han selv sa at denne overbevisningen
grunnet seg i et personlig møte med den oppstandne.
Paulus kjempet antagelig ikke mot faktiske ville dyr i
Efesos, men han bruker dette som et bilde på den dyriske motstanden fra
mennesker som han opplevde.
Vers 32b: Hvis de døde ikke står opp, så la oss spise og
drikke, for i morgen dør vi!
Det siste er et sitat fra Jesaja 22:13 og referer også til Predikeren
2:24 og 9:7-10, som handler om meningsløsheten i livet uten Gud og oppstandelsen.
Det finnes ingen objektiv grunn for moral, oppofring eller kjærlighet uten
oppstandelsen.
Vers 33: La dere ikke føre vill! «Dårlig selskap
ødelegger gode vaner.»
Dette er et sitat fra forfatteren Menander og hans komedie Thais.
Det var altså et vanlig forekommende ordspråk. Faren for vennene i Korint var
at de fikk influenser fra utenforstående filosofier eller falske lærer som
florerte i menigheten som truet å ødelegge dem.
Vers 34: Våkn opp av rusen for alvor, og synd ikke! Noen
av dere kjenner ikke Gud. Det er en skam for dere at jeg må si det.
Det virker som at vi her får noe av motivet for hvorfor
mennesker i Korint mente at det ikke var noen oppstandelse – det gjorde det
lettere å leve et liv i fyll og synd, uten å søke Gud.
Jeg sa at målet er at Gud skal bli alt i alle. En annen måte
å si det på er at målet er å kjenne Gud, og glede seg i ham. Derfor var denne mangelen
på kunnskap så allvorlig.
Vers 35: Men nå vil vel noen si: «Hvordan står de døde
opp? Hva slags kropp har de?»
O ja, Paulus – det spør de. «Er Jesus en zombie?» har jeg
hørt folk si. Hvordan skal vi oppstå? Skal vi være vandrende lik, eller skal vi
være de samme som vi er nå? Er himmelen befrielse fra den fysiske kroppen,
eller er det noe annet?
Vers 36: Du uforstandige menneske! Det du sår, får da
ikke liv igjen uten at det dør.
Tydeligvis er vi som lurer på dette uforstandige. Det finnes
noe så enkelt og tydelig i oppstandelsen at vi burde skjønne det intuitivt –
eller i hvert fall dersom vi leser Skriften og tenker etter.
Paulus bruker et bilde fra botanikken: Når du sår noe, så må
det dø først. For at vi skal oppstå, må vi først dø. Og han fortsetter det bildet:
Vers 37-38 Og det du sår, er jo ikke den planten som
kommer opp, men et nakent korn, av hvete eller et annet slag. Gud lar det få
den skikkelse som han vil, hvert enkelt slag får sin egen skikkelse.
Det som såes, er et nakent korn – og opp fra det kommer noe
helt annet. Eller? Nei, ikke helt annet. Det er samme. Men likevel ikke. Si til
en eikenøtt hva en eik er, eller til en stein i et eple hva et epletre i full
blomst på våren er. Eikenøtten bærer på en måte eiken i seg – men de er likevel
utrolig ulike. Det er like meningsløst å si at «Eiken er eikenøtten» som å si «Eiken
er ikke eikenøtten». Slik er det tydeligvis med oppstandelseskroppen også. Og
Paulus forklarer videre, med et annet bilde fra naturen:
Vers 39: Ikke alt kjøtt er av samme slag. Det er ett slag
hos mennesker, ett hos fe, ett hos fugl og ett hos fisk.
Fra flora til fauna. Nå underviser Paulus om forskjellige
kjøtt. I oppstandelsen får man altså en menneskelig kropp – men med en annen
sammensetning, tilpasset for det evige livet. Fisk er tilpasset havet, fugler
er tilpasset luften, mennesker er tilpasset jorden. Men oppstandelsen er
tilpasset det nye livet på en ny himmel og en ny jord – i all evighet.
Vers 40-41: Og det finnes himmelske kropper og jordiske
kropper; de himmelske har én glans, de jordiske en annen. Én glans har solen,
en annen har månen og en annen igjen har stjernene. Ja, én stjerne skiller seg
fra en annen i glans.
Poenget er at akkurat som solen har en herlighet – så har
jordiske og himmelske kropper forskjellig herlighet.
Vers 42-44a: Slik er det også med de dødes oppstandelse.
Det blir sådd i forgjengelighet, det står opp i uforgjengelighet. Det blir sådd
i vanære, det står opp i herlig glans. Det blir sådd i svakhet, det står opp i
kraft. Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det står opp en åndelig kropp.
Dette er forskjellen mellom det som blir sådd og det som
oppstår. Om det er sant – så vil vi få kropper som er tilpasset fellesskapet
med Gud i all evighet.
Det er verdt å nevne at Bibel 2011 har en ganske fri
fortolkning av den siste setningen. På gresk står det om to adjektiv psychikon
(sjelelig) og pneumatikos (åndelig). Hvordan skal man forstå disse to
adjektiv som beskriver den nåværende og den kommende kroppen? Jehovas vitner
mener at oppstandelseskroppen er en ånd – altså ikke fysisk. Men det virker
ikke som at det er Paulus poeng. I stedet bruker han nok adjektivene på samme
måte som i kapittel 2, der han sier at vennene i Korint ikke var «åndelige»,
men «kjødelige». Det handler altså om orientering og hva man lever for – ikke hva
kroppen er sammensatt av.
Vers 44b-45: Om det finnes en kropp med sjel, finnes det
også en åndelig kropp. For slik står det skrevet: 45 Det første mennesket,
Adam, ble en levende sjel. Den siste Adam ble en ånd som gir liv.
Paulus kommer tilbake til Adam, og forholdet mellom ham og
Kristus. Adam tok imot livspust fra Gud og ble et levende menneske – en sjel.
Men forskjellen er den at «Den siste Adam», Kristus, ble en livgivende ånd. Han
har altså liv i seg selv, og kan gi det livet til andre.
Vers 46: Det åndelige var altså ikke det første, men det
sjelelige. Deretter kom det åndelige.
Hvorfor sier Paulus dette? Kanskje for å si noe om den
platoniske tanken at det fysiske ikke er det virkelige, men at det finnes en
idealverden som vår verden bare er en fysisk skygge av. Paulus er ikke en
etterfølger av Platon i denne teksten, for han ser ikke det fysiske som en
fiende, men som en begynnelse på det nye – foreningen mellom himmel og jord,
ånd og kropp.
Vers 47-48: Det første mennesket var fra jorden og skapt
av jord, det andre mennesket er fra himmelen. Slik det første jordiske
mennesket var, slik er også de andre jordiske. Og slik den himmelske er, slik
skal også de himmelske være.
Paulus virker gjøre en distinksjon mellom «Den første Adam»
kontra «Den siste Adam» i vers 45, og i dette verset mellom «Det første
mennesket» og «Det andre mennesket». I dette verset handler det om at Jesus er en
ny type menneske – det oppstandne mennesket.
Vers 49: På samme måte som vi har båret det jordiske
menneskets bilde, skal vi også bære den himmelskes bilde.
Vi er skapt i Guds bilde – men som regel har vi bare båret
rundt på det jordiske menneskets bilde. Men i oppstandelsen skal vi bli Jesus
like, og bære hans bilde på en fullkommen måte.
Vers 50: Men det sier jeg, søsken: Kjøtt og blod kan ikke
arve Guds rike, og det forgjengelige skal ikke arve uforgjengelighet.
«Kjøtt og blod» var på Paulus’ tid en vanlig måte å referere
til den dødelige kroppen. Den kropp vi har nå kan ikke gå inn i Guds rike helt
og fullt. Derfor må vi bli bærere av Kristi liv i våre liv, slik at vi kan
oppvekkes med ham.
Vers 51: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke
alle sovne inn, men vi skal alle forvandles,
En hemmelighet? I Paulus’ vokabular betyr en hemmelighet (gr.
mysterion) noe som har vært skjult, men nå er blitt åpenbart – enten i
lys av Jesu fullbrakte verk, eller gjennom en direkte åpenbaring til apostelen
fra Gud.
Hemmeligheten som Paulus kan fortelle dem er at ikke alle
skal dø – men Gud kommer bryte inn i historien på en verdensomveltende måte.
Han fortsetter:
Vers 52: brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt.
For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli
forvandlet.
Denne forvandlingen skal skje i et øyeblikk (gr. atomos, «udelbar
tid»). En basunlyd skal kalle de døde til oppstandelse og de levende til forvandlingen.
Jeg skal ikke gå inn på spørsmålet om hvor dette «siste basunstøt» befinner seg
i eskatologien, for jeg tror at Paulus’ poeng er å påpeke at oppvekkelsen av de
døde og forvandlingen av de levende skal skje i samme øyeblikk.
Vers 53: For det forgjengelige må bli kledd i
uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet.
Vi må forvandles for å kunne ta del av den åndelige
virkelighet som kommer. Udødelig og uforgjengelig.
Vers 54-55 Og når dette forgjengelige er kledd i
uforgjengelighet og dette dødelige er kledd i udødelighet, da oppfylles det som
står skrevet: Døden er oppslukt, seieren vunnet. Død, hvor er din brodd? Død,
hvor er din seier?
Til slutt skal hele Skriften bli oppfylt, også det som
Jesaja 25:8 sier. Når apostlene siterer noe fra Skriften, så slå det opp og les
det! Teksten i Jesaja 25 er fantastisk, og taler om Guds ønske om å samle
mennesker til seg selv, og overvinne døden.
Han siterer også Hosea 13:14, som er satt i en sammenheng
der Gud i omsorg og ufeilbar kjærlighet elsker «Efraim» (annet navn for Israel)
som sin egen sønn – og da kan ikke en gang døden gjære om intet Guds plan.
Vers 56: Dødens brodd er synden, og syndens kraft er
loven.
Det som gir døden makt, er synden. Slik var det for Adam og
Eva – og slik er det i dag. Men dødens makt over mennesket skal ikke få siste
ordet.
Vers 57: Men Gud være takk som gir oss seier ved vår
Herre Jesus Kristus!
Seieren kommer gjennom Jesus vår konge. Hans seier er vår seier.
Enhver preken (kapittel 15 tar absolutt formen av en preken) kommer frem til
dette: Jesus er konge!
Vers 58: Derfor, mine kjære søsken, stå fast og
urokkelig. Arbeid raust og rikelig for Herren! For dere vet at i Herren er ikke
deres strev forgjeves.
Og enhver preken avsluttes med en applikasjon. Hva betyr alt
dette for oss i dag? Hvordan kommer mitt liv se ut om jeg tror at Jesus er seierherre
over døden? Jo, jeg vil arbeide raust for Herren, og jeg kommer behandle mitt
arbeid som meningsfullt når det er gjort for Herren. Det er å leve
oppstandelseslivet allerede nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar