Siden
vi er midt i julen (den varer som kjent frem til 5. januar) så
tenkte jeg skrive litt om julens opphav, og om hvorvidt julen er en
kristen høytid – en hedensk høytid, eller noe helt annet.
Jeg
hadde en harmonisk oppvekst med blant annet en veldig hyggelig
julehøytid hvert år. Pappa dekorerte juletreet på lille juleaften
(«dan före dopparedan», som det heter på svensk), gavene dukket
magisk opp der under natten, en julenisse med svensk-finsk dialekt
dukket opp når pappa var ute for å kjøpe avisen, og duften av
nellik i appelsin gir meg fortsatt flashback deluxe.
En
av romjulsdagene da jeg var liten og bodde i Rinkeby (nord-vest i
Stockholm), fikk vi besøk av en ung evangelist. Han var en hyggelig
og veldig energisk person som virkelig «brant for Jesus». Han
begynte – halvt på spøk og halvt på alvor – å true oss med å
hive ut juletreet vårt. Vi barn var helt skrekkslått mens han
forklarte for oss at julen ikke var en kristen høytid, men en
hedensk skikk, og at Bibelen sa at man ikke skulle ha juletrær,
julenisser, julegaver eller julemat. Dessuten, fortalte han, ble ikke
Jesus født på juleaften – alt var bare bløff og hedendom.
Vi
trodde ikke våre ører. Og vi trodde i hvert fall ikke våre øyne
da denne mannen rett og slett gikk bort til granen og slo av lyset.
Mamma sier at vi barn ikke har grått så mye under hele vår
oppvekst... Sa jeg at jeg hadde en harmonisk oppvekst? Vel, her har
vi åpenbart et trauma...
Den
gang var det jeg fikk høre nytt og lett sjokkerende. Men nå virker
det som et av de mest sikre juletradisjonene: En eller annen person
påpeker at julen er hedensk, og at det er noe som «skikkelige»
kristne ikke feirer. Det kommer artikler og intervjuer med
historieprofessorer som skal sjokkere oss med at julen ikke er
kristen.
Vi
skal se litt på påstandene, for å se om de holder vann.
Har julen hedensk opphav?
La
meg først angripe et resonnement som er fullstendig feil:
a)
I hedenske religioner gjorde man X.
b)
Kristne gjør noe som ligner X.
c)
Derfor er disse kristne hedenske.
Problemet
med dette resonnementet er at hvis en hedensk religion gjør noe som
vi kristne gjør, så måtte vi med en gang slutte med det. Eksempel:
Hvis vi kan vise at det finnes en gammel hedensk religion som pleide
å dyppe sine adepter i vann, så må vi slutte å døpe. Det er ikke
en logikk som holder.
Finnes
det da bevis for at julen er en hedensk høytid?
Den
beste kandidaten for hedensk skikk den 25. desember er guden Sol
Invictus
(Den ubeseirede sol). Sol
Invictus-kulten
ble forordnet av keiser Aurelian i år 274, og pågikk frem til
hedendom ble forbudt av Theodosius I på 300-tallet. I denne kulten
ble solen tilbedt den 25. desember.
Tanken
er at da kristne fikk makten i Romerriket på 300-tallet, så tok man
over Sol
Invictus-feiringen,
og «kristnet» den ved å si at Jesus er solen, og at det er han som
ble født den 25. desember.
For
å se om dette holder vann, må vi vite når kristne mente at Jesus
ble født – og når de mente det.
Kirkefaderen
Hippolytos av Roma (ca. 170-235) argumenterte for at siden Jesus mest
sannsynlig ville dø samme dato som han ble unnfanget (hvorfor man må
anta det, vet jeg ikke), så må han være født ni måneder etter
påsken. Påsken var rundt 25. mars, og derfor plasserte han Jesu
fødsel til 25. desember. Siden Hippolytos levde før Sol
Invictus-kulten
ble forordnet, så mener mange at det er mer sannsynlig at det er
hedningene som har tatt sin dato fra de kristne, enn omvendt.
Men
hva med midvinterblot i Norden og andre midvinter-feiringer? Det
finnes rett og slett ingen bevis for at disse har påvirket valget av
feiring av Jesu fødsel, siden den kristne skikken ble til lenge før
vikinger eller andre påvirket de kristne.
Andre
kandidater som kilde for feiring 25. desember er festivalene
Saturnalia
og
Brumalia;
men heller ikke her stemmer dato overrens. Saturnalia,
feiringen for guden Saturn, ble feiret 17.-23. desember. Brumalia,
som også var en midvinterfestival, ble feiret fra 24. november til
17. desember. Ingen av disse pågikk 25. desember.
Feiret
de første kristne Jesu fødsel den 25. desember?
Mest
sannsynlig ikke. Hippolytos argument for å datere Jesu fødsel er
ikke logisk, og det finnes ingen indikasjoner på at man feiret Jesu
fødsel før 200-tallet. Men det betyr ikke at kristne hentet sin
dato fra hedninger.
Er
det feil å feire jul?
Man
kan likevel argumentere for at kristne ikke skal feire jul, siden
Bibelen ikke sier at man skal gjøre det – og det heller virker som
at det advares mot å feire som man selv vil.
Hvordan
er det da med høytider og spesielle dager i Bibelen? Det er tydelig
at Israel advares mot å forandre sine høytider som ble gitt dem av
Gud. Men hvordan ble dette budet forstått i den første menighetens
tid? Fortsatte man å feire Shavout, Sabbat og de andre jødiske
høytidene? Svaret er at noen gjorde det, mens andre ikke gjorde det.
Det var ikke definerende for den kristne tro om man holdt høytider
eller ikke. Paulus sier:
«Én
gjør forskjell på dager, en annen holder alle dager for like. La
enhver være fullt overbevist om sitt syn. Den som legger vekt på
bestemte dager, gjør det for Herren, og den som spiser, gjør det
for Herren, for han takker Gud. Og den som ikke spiser, gjør det for
Herren og takker Gud.» (Rom
14:5-6, Bibel 2011)
Det
fantes altså en viss liberal holdning til feiringen av høytider.
Det som var viktig var ikke om man feiret eller ikke – men om man
gjorde det til Guds ære.
Å
holde eller ikke holde en høytid gjør oss ikke mer kristne eller
hellige. Spørsmålet er heller hvorfor
vi gjør en viss ting.
Og
her er vi ved tingenes kjerne. For det er helt klart at det finnes en
masse symboler og foreteelser i julen som ikke har kristent opphav.
Noen eksempler:
Navnet
«jul» har antageligvis sine røtter i vikingenes midvintersblot.
Julenissen er en miks av fjøsnisser, sankt Nikolaus og
Coca-Cola-reklame. Misteltein er en gren med magiske krefter innenfor
keltisk druidisme.
Siden
kan vi snakke om hvordan en kristen skal forholde seg til det
kommersielle hysteriet under julen, og hva vi skal gjøre med
fråtseriet. Det verste jeg vet er å gå i et av de mange «Mammons
tempel» som vi har i dag, der man spruter ut sanger om guttebarnet
som ble født i en stall for å være verdens håp; med den hensikt å
få meg til å spandere mer penger enn i fjor. Det er blasfemi, det
er jeg den første til å påstå.
Men
ingenting av dette diskvalifiserer fra å skape en høytid der man
minnes Jesu fødsel. Husk at også påsken er gjennomsyret av
hedenske symboler og tradisjoner – men det hindrer oss ikke fra å
minnes Jesu død og oppstandelse.
Hva skal man gjøre med julen?
Jeg
er en forfekter av ettertenksomhet. Det finnes ingen grunn til å ta
alle tradisjoner som er forbundet med julen og flytte dem inn i sitt
hjem. Under middelalderen og senere var julen en tid forbundet med så
mye fyll og galskap at mange kristne puritaner forbød feiring av
jul.
Men
kan man gjøre noe bra av julen? Jeg tror det. Med utgangspunkt i den
kristne livsstilen, som setter fokus på nestekjærlighet, omsorg og
gavmildhet – så finnes det mange måter å feire jul på en
hensiktsmessig måte. Jeg mener sogar at man kan ta mange av de
tradisjoner som faktisk finnes og så fylle dem med mening. Julematen
trenger ikke å være fråtseri – det kan være fellesskap.
Julegaver trenger ikke å være basert på grådighet og begjær –
det kan være uttrykk for gavmildhet.
Og
om nå Sol
Invictus-kulten
feiret solen 25. desember i ca. 100 år, så trenger ikke vi å gjøre
det. Kristne har feiret Jesu fødsel akkurat da i ca 1800 år, så vi
kan nok med rette si at julen i grunn er en kristen høytid – med
Jesus i sentrum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar