For noen
dager siden gikk jeg opp Oslos store gågate Karl Johan, og da jeg
kom til Egertorget så jeg at en gruppe Jehovas vitner sto der med
sine karakteristiske stand. Jeg plukket opp et Vakttårnet, og
gikk og satte meg en bit bort for å lese. Etter å ha lest
artikkelen «Hva er Guds navn?» (Vakttårnet 1, 2019) bestemte jeg
meg for å gå bort for å stille noen spørmål om det jeg hadde
lest. Jeg tenkte å skrive litt om mine spørsmål, og den reaksjonen jeg
møtte.
I følge
Jehovas vitner er det en viktig del av den kristne tro å kjenne til
og bruke Guds navn. De hevder at dette navnet er Jehova, og at alle
troende bør bruke dette navnet da de prater om ham.
I
artikkelen står det bl.a. følgende:
Navnet
er viktig for Jesus. I den bønnen som blir kalt Fadervår, eller
Herrens bønn, lærte Jesus sine disipler å be til Gud med ordene:
«La ditt navn bli helliget.» (Matteus 6:9) Jesus selv ba til Gud:
«Far, herliggjør ditt navn.» (Johannes 12:28) Jesus gjorde det å
herliggjøre Guds navn til det viktigste i livet, og av den grunn
kunne han si i bønn: «Jeg har gjort ditt navn kjent for dem og vil
gjøre det kjent.» – Johannes 17:26.
Det var
dette jeg fastnet for. De hevder altså at navnet Jehova var så
viktig for Jesus at han gjorde det navnet kjent for sine disipler, og
ba om at navnet Jehova skulle bli herliggjort.
Da jeg
stilte mine spørmål til «vitnene», sa jeg slik: «Hvis navnet
Jehova er så sentralt for Jesus; hvorfor bruker han det da aldri?»
Jeg fikk
først til svar at han gjorde det, men jeg spesifiserte: I deres egen
bibeloversettelse, Nye Verdens Oversettelse (NVO) sier Jesus aldri
noensinne navnet Jehova.
Da fikk
jeg vite at Jesus må ha sagt «Jehova» da han siterte de hebraiske
skriftene (Gamle Testamentet). Jeg påpekte at det er sant – men
det må alle andre som leste Skriften også ha gjort.
Her skal jeg si noe: Jeg hadde feil. Delvis. Det var så lenge siden jeg gjorde min research på Jehovas Vitner at jeg rett og slett sa noe jeg ikke hadde dekning for. Jeg ble rettet på dette ved en senere anledning. Det som er sant, er:
1. Det finnes ingen håndskrifter av Nye Testamentet hvor navnet Jehova, eller JHWH, forekommer.
2. I NVO nevner Jesus navnet Jehova noen få ganger (Det var her jeg hadde feil), men han tiltaler aldri Faderen med navnet Jehova. Jesus taler til Faderen mange ganger, men han bruker aldri navnet Jehova.
Det er selvsagt pinlig å si saker som er feil - men mitt argument står likevel fast: Hvis navnet Jehova er så utrolig viktig for Jesus, hvorfor bruker han det ikke?
Her skal jeg si noe: Jeg hadde feil. Delvis. Det var så lenge siden jeg gjorde min research på Jehovas Vitner at jeg rett og slett sa noe jeg ikke hadde dekning for. Jeg ble rettet på dette ved en senere anledning. Det som er sant, er:
1. Det finnes ingen håndskrifter av Nye Testamentet hvor navnet Jehova, eller JHWH, forekommer.
2. I NVO nevner Jesus navnet Jehova noen få ganger (Det var her jeg hadde feil), men han tiltaler aldri Faderen med navnet Jehova. Jesus taler til Faderen mange ganger, men han bruker aldri navnet Jehova.
Det er selvsagt pinlig å si saker som er feil - men mitt argument står likevel fast: Hvis navnet Jehova er så utrolig viktig for Jesus, hvorfor bruker han det ikke?
Da
vendte de til en annen taktikk. Jeg fikk vite at om nå Jesus sier at
han har kunngjort Guds navn – hva er da hans navn? Jeg svarte at
hans navn er tetragrammet, JHWH, som de oversetter med Jehova, men
som de fleste er enige om at skal oversettes Jahve. De protesterte
ikke på det, men sa: «Om Jesus kunngjorde Guds navn, og Guds navn
er Jehova, så må han ha sagt navnet Jehova!» Jeg påpekte at dette
var et problem for dem, ikke for meg, siden Jesus aldri sier Jehova (når han taler til Faderen, burde jeg ha spesifisert),
men heller sier Faderen, Gud, Allmektige Fader og andre titler – og jeg
tror ikke at Jesus mener det de påstår at han mener i denne
teksten.
La meg
fortelle hva jeg tror at Jesus mener når han sier at han har
åpenbaret Faderens navn. I Bibelen brukes aldri ordene «person»
eller «identitet». I stedet taler man om noen sitt navn som et
samlingsbegrep for hva den personen er. Jeg, Paulus, er skallet,
lang, bibelinteressert, gift, naiv og mye annet. Jo bedre man
beskriver meg, jo mer «kunngjør» man mitt navn. Om noen vil
fortelle hva jeg heter, så tar det ett sekund. Hvis noen vil
kunngjøre mitt navn, så tar det betydelig lenger tid.
Da Jesus
kom til jorden var det ikke for å fortelle at Guds navn er Jehova
eller Jahve. Alle hadde visst dette i mange hundre år. Gud åpenbarte
sitt navn for Moses, 1400 år før Kristus. Hver eneste jøde på
hele jorden leste sin trosbekjennelse: «Hør Israel, Jahve er Gud,
Jahve er én.» Det var altså ikke én eneste jøde som ikke visste
hva Guds navn var. I stedet åpenbarte Jesus hvem Faderen var. Jesus
viste oss at Faderen har elsket Sønnen, og sendte Sønnen for å
gjenløse menneskeheten.
Så Jesu
oppdrag var å vise verden hvem Faderen er, og i den bibelske
språkbruken er dette «å kunngjøre et navn». Det er først med
Jesus som vi ser distinksjonen mellom Faderen, Sønnen og Ånden. I
Gamle Testamentet har disse tre stort sett vist seg som Jahve, men i
Nye Testamentet åpenbarer Jesus at Jahve er et vesen, men tre
personer.
Men...
Dette var vitnene selvsagt uenige i. En av dem kastet ut at «Hver
den som påkaller Jehovas navn skal bli frelst.» (Joel 2:32, NVO).
Jeg takket for at akkurat dette bibelord ble nevnt, siden apostelen
Paulus bruker akkurat dette bibelordet for å vise at Jesus er
Jehova. Her holdt vitnene på å gå i spinn, og jeg måtte
forklare for dem hva jeg mente med treenighet (nei, det betyr ikke at
Jesus ba til seg selv). Men så så vi på selve teksten. Slik står
det i NVO:
«Hvis
du med din munn offentlig kunngjør at Jesus er Herre, og i ditt
hjerte tror at Gud oppreiste ham fra døden, skal du bli frelst.
[...] Det er nemlig ingen forskjell på jøder og grekere. Alle har
den samme Herre, som er gavmild mot alle som påkaller ham. For «alle
som påkaller Jehovas navn, skal bli frelst». (Rom 10:11-13)
Jeg
leste denne teksten og spurte:
-Hvem er
Herren i teksten?
-Jehova.
-Og
samtidig sier teksten at man skal bekjenne at Jesus er Herre.
-Vi tror
at Jesus er Herre, men ikke at han er Jehova.
-Og
likevel er det akkurat det som står i teksten. At Jesus er Herre, og
at det er ham vi skal påkalle.
-Det der
er treenighetslære!
-Det er
jeg absolutt enig i.
-Det er
ikke bibelsk!
-Jeg
leser bare teksten; merker du det? Det er teksten som sier at Jesus
er Jehova.
Så kom
vi inn på en tredje veldig interessant ting. Jeg påpekte at i den
greske teksten finnes ikke navnet Jehova noe sted, men at det er noe
Jehovas vitner har lagt inn i etterhånd. En av dem påpekte at
navnet Jehova er brukt over 7000 ganger i Bibelen. Jeg svarte da at
det er i Gamle testamentet, ikke i de greske tekstene. Da viste den
andre et bibelord i Nye testamentet der det står Jehova. Jeg
protesterte og sa at dette var noe Jehovas vitner hadde lagt inn i
teksten uten støtte i den greske teksten.
Her
måtte den ene av de jeg snakket med gå, samtidig som den andre ble
mer og mer oppbrakt og litt sint. Jeg forklarte at det finnes ca 5000
greske håndskrifter og at ikke én eneste har navnet Jehova. «Sier
du ja!» svarte han. «Nei, det er en kjensgjerning. Alle vet det.»
«Sier du ja!». Slik holdt det på en stund, og jeg ble mer og mer
overrasket. Dette er nemlig ingen hemmelighet, og det er ikke noe
Jehovas vitner benekter i sine skrifter. De hevder i stedet at de,
med hjelp av en meget spesiell metode, har «restaurert» Jehovas
navn i Skriften.
Men
dette var noe denne mannen ikke hadde fått med seg. I stedet la han
bokstavelig talt armene i kors og nektet å snakke videre med meg.
Det gjorde meg litt lei meg – for det var ikke min hensikt at vi
skulle bli uvenner. Jeg påpekte at dette var veldig enkel og erkjent
sannhet, og at vi ikke vinner noe på å benekte sannheten. Jeg
spurte om han kunne nevne et eneste gresk manuskript med navnet
Jehova. Det kunne han selvsagt ikke. Jeg ba ham om å undersøke
dette selv, så ville han finne at det var sant – og «Sannheten
vil gjøre dere frie». Han bare ristet på hodet og ville ikke si
noe.
Noen
ville nok sagt at jeg «vant» denne diskusjonen. Men jeg var ikke
der for å vinne en diskusjon. Jeg ville prate om evangeliet – og
hvorfor Jehovas vitner representerer et falskt evangelium. Jeg vil
ikke vinne diskusjoner – jeg vil vinne mennesker for Gud. Men jeg
legger det i Guds hender å la denne samtalen bli en vekkerklokke for
dem.
Til
slutt vil jeg si at det som er positivt og heldig med Jehovas vitner
er at man kan argumentere med dem utelukkende fra Skriften. Hvis jeg
kan vise i Skriften at Jesus er Gud, så må han være det. De
trenger bare å se at det Skriften lærer er ikke det samme som
Vakttårnet og dets skapere i Brooklyn lærer.
Dersom
det er av interesse, kanskje jeg fortsetter med å skrive mer om
Jehovas vitner og deres lære. Legg gjerne igjen en kommentar om hva
du synes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar