Hva
betyr det å være et helt menneske? Hvorfor beskriver Bibelen vår
verden som styrt av villdyrsmakter? Og hvordan er Jesus starten på
en ny menneskeslekt?
I en av menighetene i Romania leser vi hver onsdag et kapittel fra Daniels bok. Der har vi møtt mange merkelige vesener, som blir kalt for villdyr. Disse villdyrene representerer makter som ødelegger og sprer vold i vår verden. Denne artikkelen handler om verdens villdyr, og den eneste makten som kan overvinne.dem.
Da Gud skapte verden, gikk han fram som en himmelsk garnet, og skapte ut av kaoset en
verden som det går an å leve i. Som skapelsens krone, som selve
målet, skapte han mennesket; mannen og kvinnen som skulle råde over
jorden, vannet, dyrene, fiskene og fuglene – som Guds kongelige
representanter. De skulle skille seg fra dyrene derigjennom at de var
bærere av Guds bilde; det vil si at de hadde et oppdrag fra Herren
som gikk ut på å spre godhet, kreativitet, liv og orden ut i hele
verden. Det lille paradiset, Edens hage, skulle bli en virkelighet
over hele kloden. Det er dette det betyr å være menneske: Å bære Guds bilde ut i verden.
Menneskets
guddommelige oppdrag
Det
finnes i skapelsen en ordning; en slags grensedragning mellom de ting
som eksisterer. Vi kan dra den grensen på forskjellige måter. En er
slik:
Gud
- - - -
- - -
Menneske
Dyr
Vekster
Mineraler
Her er
grensen mellom det ikke skapte og det skapte. Denne grensen er viktig,
fordi dels uttrykker den Guds unikum (eller «hellighet» for å
bruke et bibelsk uttrykk), men også fordi den sier noe om menneskets
forhold til naturen. Alt og alle skapt av den samme Gud, både
mennesker, dyr, vekster og mineraler (dvs. ikke levende ting).
Man kan
også dra grensen et annet sted, nemlig slik:
Gud
Menneske
- - - -
- - -
Dyr
Vekster
Mineraler
Her er
grensen mellom de som er bærere av noe guddommelig og de som ikke er
det. Jeg mener ikke at mennesker er guder, eller at vi kommer til å bli det; og
jeg sier heller ikke at resten av skapelsen ikke gjenspeiler Gud, men
mennesket har fått et oppdrag som resten av skapelsen ikke fikk. Gud
sa:
«Vær
fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal
råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over
alle dyr som det kryr av på jorden.» (1. Mos 1:28)
Kritikere
av den bibelske antropologien mener at dette er spesiesisme
(diskriminering eller favorisering av individ på grunn av dennes
art), men virkeligheten er at det taler om at mennesket har et ansvar
i forhold til naturen. Om vi bare er dyr, så har vi ingen å stå
til svars for. Ingen anklager et dyr som følger sine drifter; men
mennesket skal står til svar for sine valg.
Villdyrs-mennesker
Det
finnes mange implikasjoner av det bibelske verdenssynet, og et av de
er Bibelens beskrivelse av maktmennesker. Med maktmennesker mener jeg
de individer eller maktkonstellasjoner som missbruker sin posisjon
som skapelsens unikum til å ødelegge, utnytte og voldføre seg på
sine medmennesker og på resten av skapelsen.
I
Bibelens terminologi beskrives disse menneskene som ville dyr. I
Salmenes bok sendes mange bønner til Gud om å bli reddet fra
mennesker med villdyrs-adferd:
«Herre,
min Gud, jeg søker tilflukt hos deg. Frels meg og berg meg fra alle
som jager meg! La dem ikke rive meg i stykker som løver og slepe meg
bort uten at noen berger meg.» (Sal 7:2-3)
Det
finnes mange villdyr i vår verden. Historiens mer eller mindre gale maktmennesker – som
Alexander den store, Djengis Khan, Adolf Hitler og Josef Stalin –
har drept og ødelagt mer enn man kan måle, og kan med rette kalles
for villdyr.
Men det
kan også handle om en mindre skala. En venn fortalte om sin
ektemann som har en «elskerinne», nemlig alkoholen. Når
elskerinnen kommer på besøk, da følger vold og trusler. Min venn
elsker sin mann, men sier at han blir som et villdyr når han
mister kontrollen. Hun har et villdyr i sitt eget hus.
Villdyrene
kan ta seg uttrykk i hjemmet, på jobben, i samfunnet – eller til
og med i menigheten. Apostelen Paulus advarer menigheten i Efesus for
«glupske ulver» (Apg 20:29) som skal ødelegge menigheten.
Hvor
kommer villdyrs-menneskene fra?
Verdens
alle løver og slanger har sin rot i Opprøret med stort O. I Edens
hage møtte de første menneskene et vesen som beskrives som en
slange, som lovet dem at et opprør mot Guds ordning skulle føre til
at de ble guder, med evne til å selv bestemme over riktig og galt.
De skulle bli autonome.
Og der
ligger grunnproblemet. Lysten til å bli gud, med makt og kontroll,
ledet og leder til menneskets fall. Den som ønsker å bli en gud
blir snart, ironisk nok, et villdyr. Det handler om herskermakt i
nære relasjoner, men også om sjefer, prester, pastorer, politikere
og herskere som har fått en tillit som de velger å missbruke. Det
handler om alt fra mobbing-kultur på arbeidsplass og skole, via vold i nære relasjoner, til
stater og imperier som sprer omkring seg ødeleggelse.
Lammet
som er slaktet
I
Bibelen er det framfor alt Salmenes bok, Daniels bok og Johannes'
Åpenbaring som taler om villdyrene på jorden. Den sistnevnte
beskriver historiens store kamp mellom det gode og det onde som
kampen mellom «Villdyret» og «Lammet». Dette er Åpenbaringens måte å
knytte an til Jesus Kristus, som i sitt liv og død viste at det
finnes en annen vei enn villdyrs-adferd.
Da Jesus
kom til jorden var det ikke som konge, men som en fattig gutt, født i
en stall. Han var flyktning under sine første år, og vokste siden
opp som snekker i en landsby i Galilea.
Likevel
var det Jesus som det ble profetert om når det ble skrevet:
«Du
skal tråkke på løve og slange og trampe på ungløve og orm.»
(Sal 91:13)
Da Jesus
kom var det midt under Romerrikets villdyrs-tid. Det var også mange religiøse ledere i Israel som Jesus beskrev som slanger. Jesus så det,
og konfronterte det. Han forkynte de svakes verdi, de fattiges rikdom
og de fagnes frihet. Han talte om å tjene, elske og utgi seg selv.
Denne ukuelige mannen som i seg selv demonstrerte hva mennesket
var ment å være, ble til slutt for mye for sin samtids
maktmennesker. De besluttet å la ham korsfeste; og på historiens
kanskje verste tortur- og dødsredskap naglet de fast og drepte den
eneste i historien som har vært helt fri fra villdyrs-mentalitet.
Han var Lammet som ble slaktet.
Historiens
store og revolusjonerende virkelighet er at der, på korset, vant
Jesus over Villdyret. I samme øyeblikk som Villdyret knuser med sitt
hardeste slag, så seirer Lammet. Han som var stille når de slaktet ham, han vant seier over døden og graven, derigjennom at
han tok inn over seg selv all den ondskap, synd og gudsfravendthet
som verden kan oppbringe. Han bar den synden, og han overvant den.
Et
helt og fullt menneske
Det
evangelium som Bibelen presenterer for oss er en invitasjon til
fellesskap med historiens eneste sanne menneske. Vi har ødelagt,
revet opp og brutt ned både relasjoner og skapelsen; men Gud hilser
oss velkommen til samlingen rundt Jesus, det nye mennesket. Denne
menigheten er en gruppe med mennesker fra forskjellig bakgrunn. Noen
har skadet andre, noen er blitt skadet. Noen bærer på sår, og noen
har såret. Alle får de lære seg av Lammet som vant seier gjennom å
la kjærligheten til alle de onde vinne over ondskapen.
Vi
serier ikke med herskermakt og vold. Vi serier ikke gjennom å
dominere og undertrykke. Det gjør bare at vi reduserer oss fra
skapelsens konger til villdyr. Det er bare gjennom å gi oss selv
over til Gud og bli mer lik Jesus i vår væremåte som vi blir det
vi var tenkt å være: Hele og fulle mennesker, som med kreativitet,
livsglede og kjærlighet strekker seg ut bortenfor horisonten for å
la Guds paradis nå ut over hele skapelsen.
Min bønn i dag er at Gud vil befri meg fra villdyret i meg. Jeg vet alt for godt at dette er noe som bor i meg også. Jeg ber at jeg skal få bli et helt menneske gjennom Guds Ånds kraft. At han skal bevare meg fra prøvelsen og frelse meg fra det onde. Jeg ber at de villdyrskrafter som i dag river og fortærer vår verden skal få gi vike, og at han som gjorde mordere og tyver til himmelsborgere skal fortsette å bytte ut stenhjertene i mennesker, og gjøre oss til ett med Jesus.
Amen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar